Kluby piłkarskie przyjmują kryptowalutę, ale fani są podzieleni


    Coraz więcej klubów piłkarskich wprowadza cyfrowe monety, które pozwalają fanom głosować na różne decyzje, ponieważ sport stoi w obliczu dużych strat finansowych spowodowanych pandemią koronawirusa.

Niektórzy doceniają nowatorski sposób nawiązywania kontaktów ze swoimi zespołami i pomagania w podejmowaniu decyzji, nawet w drobnych sprawach, takich jak piosenka grana na meczach po zdobyciu gola lub obrazy używane w mediach społecznościowych. Inni odrzucają tokeny jako powierzchowne uczestnictwo, które zwiększa już rosnące koszty śledzenia ich zespołów. Wśród klubów, które w ostatnich miesiącach uruchomią tokeny, są mistrzowie angielskiej Premier League Manchester City i włoski AC Milan. Reprezentacja Hiszpanii, która w poniedziałek zremisowała swój pierwszy mecz mistrzostw Europy, planuje uruchomić podobny program. Argentyna, która rozpoczęła kampanię Copa America, uruchomiła swoje tokeny w zeszłym tygodniu.

Tokeny fanów mogą być przedmiotem obrotu na giełdach, podobnie jak inne kryptowaluty, przyciągnęły one również uwagę handlowców detalicznych i profesjonalnych inwestorów. Ich ceny są podatne na gwałtowne wahania i mogą mieć niewielki związek z wynikami na boisku. Niektóre tokeny znanych klubów straciły około dwóch trzecich lub więcej swojej wartości w ostatnich tygodniach, odzwierciedlając podobne spadki w szerszym sektorze kryptowalut. Żetony kibiców zyskały atrakcyjność dla klubów w obliczu pandemicznego ograniczenia dochodów, ponieważ mecze były rozgrywane bez udziału fanów. Według firmy księgowo-doradczej Deloitte LLP, sprzedaż w 20 największych klubach europejskich spadła o 12% do 8,2 miliarda euro w roku podatkowym 2020, który dla większości klubów oznaczał 12 miesięcy kończących się w czerwcu.

Dyrektorzy klubów twierdzą, że tokeny pomogły zwiększyć zaangażowanie fanów, którzy często są rozproszeni po całym świecie. Niektóre tokeny zapewniają również dostęp do promocji i konkursów. Drużyny piłkarskie zazwyczaj współpracują z firmą zajmującą się technologią kryptograficzną, która emituje tokeny i uzyskuje udział w przychodach z ich początkowej sprzedaży. Ceny różnią się, ale co najmniej kilka znanych klubów początkowo wypuściło swoje tokeny po około 2 USD każdy; ceny później się wahały.

Manchester City i związki piłkarskie Hiszpanii i Argentyny nie odpowiedziały na prośby o komentarz. Rzecznik AC Milan powiedział, że przyjęcie tokenów kibica było strategicznym posunięciem, aby wzmocnić jego obecność w internecie i „być bliżej” ponad 500 milionów fanów na całym świecie. Możliwość nawiązania kontaktu z fanami podczas lockdownu „była korzystna dla klubów i kibiców” – powiedział Giorgio Ricci, dyrektor ds. dochodów we włoskim Juventusie, który uruchomił swoje tokeny tuż przed pandemią.

Wzrost liczby tokenów kibica jest częścią coraz głębszego przyjęcia przez branżę sportową kryptowalut. W niektórych dyscyplinach sportowych zespoły proponowały płacenie graczom i pracownikom w walutach cyfrowych, podczas gdy inne akceptują kryptowaluty za bilety lub towary. Fani i inwestorzy mogą kupować i handlować tokenami non-fungable (NFT) w formie oficjalnie licencjonowanych filmów z najciekawszymi momentami meczów na stronie internetowej NBA.

Kluby piłkarskie przejęły prowadzenie w oferowaniu tokenów kibica. Wiele znanych europejskich klubów nawiązało współpracę z Chiliz, oddziałem z siedzibą na Malcie Mediarex Enterprises Ltd. Hiszpańska drużyna narodowa i szkockie Rangers nawiązały współpracę z turecką platformą blockchain. Niemiecka Borussia Dortmund współpracuje z dwoma innymi startupami. Dyrektor generalny Chiliz, Alexandre Dreyfus, były dyrektor ds. zakładów online, powiedział, że firma płaci klubowi opłatę i dzieli się przychodami z początkowej sprzedaży tokenów. Chiliz poinformował również, że w tym roku zamierza sprzedać tokeny za łączną sumę 200 milionów dolarów; około połowa tej sprzedaży będzie podzielona z klubami partnerskimi. Chiliz wypuścił w sumie 20 tokenów kibica z drużynami piłkarskimi. Uruchomiła również osiem tokenów z drużynami z innych dyscyplin sportowych, w tym wyścigów samochodowych czy mieszanych sztuk walki.

    Niektórzy fani sprzeciwiają się pomysłowi, gdy poproszono ich o zapłatę za zaangażowanie w swoje zespoły. „Dlaczego miałbyś płacić, aby mieć cokolwiek do powiedzenia w klubie?” powiedziała Sue Watson, przewodnicząca Stowarzyszenia Niezależnych Kibiców West Ham United. Twierdzi też, że ​​tokeny zwiększają już istniejące koszty śledzenia drużyny, mowa o karnetach i innych gadżetach klubowych. Według firmy technologicznej plany West Ham dotyczące uruchomienia tokena z Chiliz w zeszłym roku nie zostały zrealizowane. West Ham nie odpowiedział na prośby o komentarz.

Borussia Dortmund również stanęła w obliczu sprzeciwu swoich kibiców wobec żetonów. Klub powiedział Reuterowi, że modyfikuje swoje plany dotyczące tokena, który miał zostać uruchomiony w marcu, bez podawania dalszych szczegółów.

Mimo to niektórzy fani piłki nożnej upodobali sobie tokeny, ponieważ lubią czuć się bardziej zaangażowani. „To miłe, że piosenka, na którą głosowałeś, jest tą, którą słyszysz i myślisz, że „uczestniczyłem w tym” – powiedział Giuseppe Bognanni, 39-letni menedżer ds. sprzedaży detalicznej i fan Juventusu.

Komentarze